25 jaar
Vliegverwachtingen

Paraglider kopen

Het allerbelangrijkste bij de keuze van je paraglider is dat je een scherm koopt dat afgestemd is op jouw vliegkwaliteiten. Wij komen soms piloten tegen in de bergen die bij prachtige omstandigheden niet gaan vliegen omdat ze het wat heftig vinden voor hun EN C scherm...tsja dan heb je dus niet het juiste scherm gekozen. Als cursist kun je het beste je instructeur om advies vragen qua schermkeuze: hij/zij kent jouw vliegkwaliteiten en kan het beste inschatten wat een geschikt scherm voor jou zou zijn.

Hoeveel vlieg je eigenlijk?
Je moet je ook afvragen hoeveel je in een jaar daadwerkelijk (in de bergen) gaat vliegen: als dat niet meer is dan 1 a 2 weken dan moet je niet een hoger scherm kiezen dan EN B. Zeker 95% van de Nederlandse piloten behoort tot deze categorie! Voor de meeste piloten die in een straal van 10 a 20 km om de startplek heenvliegen biedt deze klasse ook ruim voldoende prestaties. Pas als je echt toegewijd, meerdere weken per jaar, overland gaat vliegen, en je beschikt over voldoende kwaliteiten heeft het zin om de overstap naar EN C te maken. Het is trouwens een fabeltje dat je met hogere klasse schermen beter kan thermieken. Het tegendeel is namelijk waar: je kunt met een EN A scherm veel kleiner draaien en blijft dan mooi in de sterke kern van de bel, terwijl de competitie schermen om jou heen cirkelen.

Welk merk?
Er zijn vele merken waaruit je kunt kiezen en over het algemeen kun je wel stellen dat er tegenwoordig nauwelijks meer slechte schermen gemaakt worden. De vliegprestaties van de EN A en B schermen ontlopen elkaar niet zoveel. Waar wel verschil in zit is de kwaliteit van de materialen die gebruikt worden en dan met name het doeksoort waar de paraglider van gemaakt is: een slecht doeksoort stuurt misschien lekker licht en direct als je het scherm nieuw koopt, maar binnen 2 jaar heb je porositeitsproblemen met alle risico's vandien. Vandaar dat we bij Paragliding België kiezen voor fabrikanten die een goed doeksoort gebruiken: je bent dan verzekerd van een scherm dat na jaren ook nog steeds prima vliegt.

Proefvliegen
Het is natuurlijk aan te raden om proef te vliegen op een scherm alvorens je hem koopt. Dit dus niet zozeer om de vliegprestaties te testen, maar meer om te voelen of de vliegeigenschappen wel bij jou passen: vind je de stuurdruk prettig? Zet hij lekker op? Stuurt het scherm lekker? Flairt hij goed uit?

Een gewaarschuwd mens...
Tot slot een waarschuwing: wees voorzichtig met het kopen van een scherm op bijvoorbeeld marktplaats! Meerdere keren per jaar krijgen we cursisten die op marktplaats voor relatief veel geld een scherm hebben gekocht dat dusdanig oud is dat je er van ons niet op mag vliegen tijdens je opleiding. Realiseer je ook dat een scherm dat 10 jaar geleden DHV 1-2 gekeurd was, onder de huidige keuringseisen waarschijnlijk een DHV 2 of EN C scherm zou zijn... Kijk dus uit waar je je paraglider koopt, wees verstandig en ga naar organisaties of mensen die er verstand van hebben, dit kan je een boel geld en/of ellende besparen.